photo 2023 11 05 11 37 29 2photo 2023 11 05 11 37 29photo 2023 11 05 11 37 30

 

دومین نشست از سلسله نشست‌های "نکبت" با عنوان "کتاب‌هایی که ناپدید شد"، ۱۳ آبان ۱۴۰۲ در دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار گردید.

در این نشست دکتر مهدی مجتهدی استادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، مستند "سرقت بزرگ کتاب " - The Great Book Robbery - را مورد تحلیل قرار داد.

این مستند که بر اساس رساله دکتری "قیش امیت" - Gish Amit- ساخته شده در قالب مصاحبه با فلسطینیان، به چگونگی سرقت کتاب‌های آن‌ها در سال 1948 می پردازد.

دکتر مجتهدی گفت بیش از 5800 جلد کتاب با عنوان ساختگی "املاک رها شده" - Abandoned Property- در کتابخانه ملی اسرائیل با کد AP ثبت شده است و بیش از هفتاد هزار کتاب، سند و عکس که تاریخ و هویت فلسطینی‌هاست، نیز در کتابخانه بیت‌المقدس وجود دارد که توسط اسرائیل غارت شده است.

وی ادامه داد اهمیت این مستند به دلیل اعترافاتی است که توسط ساکنان سرزمین‌های اشغالی بیان شده؛ این‌ افراد که با عنوان نومورخان شناخته می‌شوند بر خلاف جریان حاکم در اسرائیل، معتقدند تاریخ شکل‌گیری دولت جعلی اسرائیل را باید به صورت علمی و بدور از تعصب نژادی بررسی و به نسل‌کشی ساکنان اصلی این سرزمین همچون سرخ‌پوستان آمریکا و بومیان استرالیا اعتراف کرد.

این افراد معتقدند ساکنان سرزمین‌های اشغالی تحت سانسور شدید بوده و از تاریخ این کشور جعلی بی‌اطلاعند و نمی‌دانند روی چه زمینی زندگی می‌کنند. برخی اسرائیلی‌ها با اطلاع از تاریخ و نسل‌کشی فلسطینیان تمایلی به زندگی در سرزمین‌های اشغالی ندارند.

 

 

1

تقویم آموزشی

forms

آيين‎نامه‌ها، فرم‎ها و سرفصل درس‎ها

Magaz

نشریات علمی پژوهشی

manabe

شرايط و منابع آزمون دكتري