13

ذات اشغال‌گری رژیم صهیونیستی، با عمل به آنچه توافقاتِ به اصطلاح صلح با فلسطین نامیده می‌شود، هیچ تناسبی ندارد.

دکتر سیدحامد موسوی دانشیار گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران در نشست علمی «طوفان الاقصی، بازتاب‌ها و پیامدها» که شنبه ۶ آبان در دانشکده الهیات و معارف اسلامی برگزار شد، ذات اشغال‌گری رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین مانع برقراری صلح در فلسطین دانست.
دکتر موسوی ابتدا ضمن بیان تاریخ و چگونگی اشغال سرزمین‌ کشور فلسطین، به تحلیل طرح‌های به اصطلاح صلح پرداخت و گفت ترورها، نسل‌کشی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی، عدم پایبندی به همه توافقات را ثابت کرده و اصلاً ذات اشغالگری این رژیم با عمل به توافقات در تعارض است.
دانشیار دانشگاه تهران در ادامه ضمن بیان مشکلات غیرقابل حل و نادیده گرفتن حق ملت فلسطین در این توافقات، مسئله شهرک‌سازی در مناطق اشغالی را به عنوان نمونه بارز در عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به مذاکرات و قراردادهای بین‌المللی عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر آمریکا درصدد اجبار اعراب به صلح و تعامل با اسرائیل بود که در این اواخر طرح عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل نیز مطرح شد.
در چنین شرایطی حماس به دلیل ادامه اشغال‌گری، تحمیل شرایط سخت زندگی، خفقان گسترده، به شهادت رساندن روزانه مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و... حمله‌ غافلگیرکننده طوفان الاقصی را انجام داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تبعات جنگ برای رژیم صهیونیستی، سه پیش‌فرض در حمله زمینی به غزه را بیان نمود:
- حمله زمینی محدود و اشغال شمال غزه و ایجاد منطقه نظامی و حائل بین شمال غزه و جنوب سرزمین‌های اشغالی
- اشغال موقت کل غزه و شکست کامل حماس که این گزینه خیلی دشواری خواهد بود.
- ایجاد وضعیتی مثل کرانه باختری در غزه، یعنی مناطقی به صورت پراکنده در اختیار غزه باشد تا اسرائیل بتواند راه‌های ارتباطی بین نواحی مختلف در غزه را کنترل کند.
پاسخ به سؤالات حضار بخش پایانی این نشست بود.

1

تقویم آموزشی

forms

آيين‎نامه‌ها، فرم‎ها و سرفصل درس‎ها

Magaz

نشریات علمی پژوهشی

manabe

شرايط و منابع آزمون دكتري