گروه آموزشی فقه و مبانی حقوق اسلامی دریک نگاه
درآمد
فقه و مبانی حقوق اسلامی از پرسابقهترین گروههای آموزشی دانشكده الهیات است که پیشینه آن به آغاز تأسیس این دانشکده در سال 1337شمسی باز میگردد؛ زمانی که با عنوان گروه علوم منقول فعالیت خود را آغاز کرد و سپس در سال 1349شمسی به فقه و مبانی حقوق اسلامی تغییر نام داد.
تجربه فعالیت پنجاه ساله این گروه و برخورداری از استادان مجرب و نامي کشور آنچنان ظرفیت گشا بود که از سالها پیش تربیت دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی را میسر گرداند.
از بیش از بیست سال قبل امکان تحصیل در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این گروه آموزشی فراهم گشته است. آمار رسمی دانشگاه حاکی است که یکی از پرحجمترین و وسيعترين عملیات آموزشی در سطح دانشگاه فردوسی در این گروه آموزشی در حال انجام است.
مطابق آخرین آمار، تعداد دانشجویان پذیرفته شده در مقطع کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی در سال تحصیلی 96-95 (45 نفر)، در مقطع کارشناسی ارشد28 نفر، و در مقطع دکتری 9 نفر و مجموع دانشجویان شاغل به تحصیل تا شهریور ماه 95 در مقطع کارشناسی 141 نفر، کارشناسی ارشد 87 نفر و دکتری 67 نفر هستند.
(آمار تفصیلی به تفکیک دانشجویان دختر و پسر، روزانه و شبانه را در جدول شماره 1 و 2 می توانید مشاهده کنید).
هیأت علمی گروه
گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی در طی چند دهه فعالیت خود محل حضور استادان بزرگ و نامی کشور بوده که جامعه علمی از پرتو دانش آنان بهرهها گرفته است. از این جمله بایستی از استادان فقید، شادروان استاد کاظم مدیرشانهچی و دکتر سیدمهدی صانعی نام برد.
در حال حاضر شمار اعضای هیأت علمی گروه یازده نفر می باشند که چهار نفر در مرتبه استاد تمامی، سه نفر در مرتبه دانشیاری و چهار نفر دارای مرتبه استادیاری هستند.
(برای آشنایی با اسامی اعضای هیأت علمی فعلی گروه و مرتبه علمی ایشان به جدول شماره (3) مراجعه کنید).
مدیران گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی
از سال 1354 شمسی تا کنون یازده تن در جایگاه مدیریت گروه قرار داشتهاند که جدول شماره (4) حاوی اسامی مدیران گذشته و حال گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی است.
اهداف رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی
اگر مجموعه معارف و دانستنیهای حوزه دین در مثلثی گرد آید، ضلع مهمي از آن را مجموعه رفتارها و کنشهای آدمی تشکیل میدهد که جملگی مشمول یکی از احکام الهی است. مطابق تعریف مشهور فقيهان علم به این احکام از روی ادله تفصیلی را «فقه» گویند.
رفتارها و کنشهای مورد اشاره، از چنان تنوعی برخوردار است که همه عرصههاي حيات فردی و اجتماعي را در بر میگیرد. امروزه در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی و بنا بر مقتضیات قانون اساسی جمهوری اسلامی كليه قانونگذاریها بایستی بر وفق موازین فقهی انجام گيرد؛ اين مسأله مسئوليت مضاعفي به اين شاخه علوم اسلامي بخشيده، آن را از زواياي زندگي فردي به درآورده و در جايگاه قانونگذاري و مديريت سياسي و اجتماعي نقش عمده داده است.
گرچه در حال حاضر، وظيفه تعليم و تربيت فقهي در جامعه عمدتاً بر عهده نهاد حوزه علميه است، ليكن به موازات آن رسالتي مشابه بر عهده رشتههاي فقه و حقوق در دانشگاههاي كشور قرار گرفته است. بر اين اساس، اهداف اساسي تحصيل در اين رشته را ميتوان در موارد ذيل خلاصه كرد:
1. آشنايي با محتواي دانش فقه، آراي فقيهان بزرگ و شيوههاي استدلال و روشهاي استنباط فقهي.
2. درك فزونتر يافتن نسبت به نيازمنديهاي جامعه در عرصه قانونگذاري و هدايت اذهان به سوي هرچه فعالتر و كاربرديتر شدن دانش فقه.
3. آشنايي با دانشهاي وابسته فقه، به ويژه اصول فقه، فلسفه فقه و غيره.
4. تربيت كارشناسان و پژوهشگران كارآمد فقهي براي تأمين نيازمنديهاي مراكز آموزشي و پژوهشي علوم اسلامي و تربيت كادرهاي آموزشي و پژوهشي مراكز تحصيل در آموزش و پرورش و آموزش عالي كشور.
5. فراهم آوردن زمينه گسترش فعاليت در مشاغل حقوقي و قضايي جامعه و تأمين نيازمنديهاي نهادهاي حقوقي و قضايي كشور.
آشنایی با برنامه درسی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی
یکی از شاخصهای مهم پویایی در دانشگاه، بازخوانی، اصلاح و تکمیل پیوسته مواد، موارد و منابع درسي است. براي تأمين این هدف برنامههاي درسی رشته فقه در مقطع کارشناسی چند دفعه مورد بازبینی واقع شده که آخرین و مهمترین بازبینی منجر به تدوین برنامه جامع درسی مقطع کارشناسی گردید. برنامه ای که از شروع سال تحصیلی 84-85 به مرحله اجرا وارد شد.
در جریان این برنامه ریزی کوشش زیادی به عمل آمد تا با جامع نگری ، توجه به جنبه های کاربردی، تربیت همه جانبه دانشجو، مواد درسی، منابع و سرفصلها با یک نظم و ترتیب حساب شده در کنار یکدیگر انسجام یابند.لازم به یادآوری است فرآیند توسعه رشته ها و برنامه ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دست اجراست.
مجموعه 137 واحدی دروس کارشناسی حاوی 12 واحد دروس عمومی، 49 واحد دروس پایه و 72 واحد دروس تخصصی و 4 واحد دروس اختیاری است.
دروس عمومي، فصل مشترك کلیه گروههاي الهيات است كه بر اساس یک نیاز مشترک تدوین و اجرا شده است.
دروس پایه، نقش بنیادینی در آماده ساختن دانشجو برای ورود به دروس تخصصی دارا میباشد. بخش عمده آن را آموزش صرف و نحو و دروس مرتبط دیگر تشکیل میدهد كه هدف اصلی در آن، تقویت بنیه دانشجو در فراگیری زبان عربی است. زبانی که پايه اساسی فهم کلیه معارف و منابع دینی به ویژه فقهی را تشکیل میدهد و بدون کسب آگاهی و آمادگی در آن، مطالعه و درس آموختن در منابع اصلی فقهی و اصولی میسر نیست. سایر دروس تنظیم شده در موضوعاتی چون کلام ، عقاید ، فلسفه ، تاریخ ، سیره ، منطق ، علوم حدیث و تفسیر قرآن کریم برای آشنا کردن اجمالی دانشجو با علومی است که پیشرفت فقهی در هیچ حال بی نیاز از آنها نیست. آشنایی مقدماتی با دانش فقه و اصول و روش تحقیق در آن دو نيز در این بخش گنجانده شده است.
بخش تخصصی، مجموعه متنوع و کاملی است شامل دروس فقهی، اصولی و حقوقی به هدف تعميق آشنایی دانشجویان با مسائل و مباحث مورد نیاز و یادگیری موازی دانستههای فقهی و حقوقی و اطلاع يافتن از آرا و انديشههاي مکاتب فقهی اسلامی و حقوق موضوعه .
کوشش مؤثر دانشجو در گذراندن موفق این دروس ، قابلیتهای او را به فعليت در آورده او را به عنوان کارشناسی آگاه و پخته تحویل جامعه خواهد داد.
دانشجوی کارشناسی فقه موظف است برای تکمیل واحدهای خود از میان جدول دروس اختیاری، چهار واحد را اختیار کند. عناوین دروس اختیاری از چنان تنوعی برخوردار است كه دانشجو بنا به تمایل و سلیقه خود موارد لازم را اختیار میکند.
(شرح مواد درسی در چهار بخش عمومی، تخصصی و اختیاری را در جدول 5 تا 8 مشاهده کنید).
نکته مهم قابل ذکر آن که رعايت پیش نیازي یک وظیفه مقرر دانشجویی است. افزون بر این، پیروی از نظم آرایش ترمی دروس نیز قویاً به دانشجویان عزیز توصیه میشود این مسأله هم به پیشرفت منظم و تدریجی تحصیلی میانجامد و هم به فراغت به هنگام و بدون تأخیر از تحصیل منجر میشود.
(برای آشنايي با آرايش ترمي دروس کارشناسی به جدول پيوست مراجعه کنید).
در پایان برای شما دانشجوی عزیز ورودی جدید صبر و حوصله و پشتکار و جدیت را از درگاه خداوند آرزو میکنیم.
از زلال معارف ناب الهي جرعه نوش گردید و درخت وجودتان دمبدم میوههای شیرین علم و معرفت به بار آورد.
دكتر محمدتقي فخلعي
مدير گروه فقه و مباني حقوق اسلامي
جدول شماره(1): آمار دانشجويان شاغل به تحصيل فقه و مباني حقوق اسلامي
تاابتدای مهر ماه 95
رديف |
مقطع
|
روزانه |
نوبت دوم |
جمع كل |
||||
زن |
مرد |
جمع |
زن |
مرد |
جمع |
|||
1 |
كارشناسي
|
79 |
21 |
100 |
27 |
14 |
41 |
141 |
2 |
كارشناسي ارشد |
30 |
30 |
60 |
22 |
5 |
27 |
87 |
3 |
دكتریPh.D |
12 |
37 |
49 |
2 |
13 |
15 |
67 |
جمع كل |
121 |
88 |
209 |
51 |
32 |
83 |
295 |
جدول شماره(2): آمار دانشجويان فقه و مباني حقوق اسلامي، ورودي95
رديف |
مقطع
|
روزانه |
نوبت دوم |
جمع كل |
||||
زن |
مرد |
جمع |
زن |
مرد |
جمع |
|||
1 |
كارشناسي
|
24 |
9 |
33 |
9 |
2 |
11 |
44 |
2 |
كارشناسي ارشد |
9 |
12 |
21 |
5 |
2 |
7 |
28 |
3 |
دكتريPh.D |
4 |
4 |
8 |
1 |
0 |
1 |
9 |
جمع كل |
|
|
|
|
|
|
|
جدول شماره(3): فهرست اعضاي هيأت علمي گروه فقه و مباني حقوق اسلامي
رديف |
نام و نام خانوادگي |
شماره تلفن |
پست الکترونیک |
وبگاه شخصی |
مرتبه علمي |
1 |
آقای اكبر احمدپور |
38805911 |
استاديار |
||
2 |
دكتر محمد حسن حائري |
38805926 |
استاد |
||
3 |
دكتر عباسعلي سلطاني |
38805937 |
دانشيار |
||
4 |
دكتر حسين صابري |
38805939 |
استاد |
||
5 |
دکتر علیرضا عابدی سرآسیا |
38805942 |
استادیار |
||
6 |
آقای كريم عبداللهي نژاد |
38805943 |
استاد |
||
7 |
دكتر محمدرضا علمي سولا |
38805944 |
استاديار |
||
8 |
دكتر سید محمد هادی قبولی |
|
استاديار |
||
9 |
دكتر محمد تقي فخلعي |
38803855 |
استاد |
||
10 |
دكتر سيد محمد تقي قبولي |
38805952 |
دانشيار |
||
11 |
دكتر حسين ناصري مقدم |
38805964 |
دانشیار |
مدیر گروه |
دکتر محمد تقی فخلعی
|
38803855 |
شماره اتاق 50 |
کارشناس گروه |
آقای حسین زاده |
38803872 |
شماره اتاق 51 |
جدول شماره (4): مديران گروه فقه و مباني حقوق اسلامي از سال 54 تا كنون
رديف |
نام و نام خانوادگي |
مرتبه علمي در زمان تصدي |
دوران تصدي |
1 |
كاظم مدير شانه چي |
استاد |
54 تا 56 |
2 |
دكتر سيد احمد فاطمي |
استاديار |
57 تا 58 |
3 |
دكتر مهدي صانعي |
دانشيار |
70 تا 71 |
4 |
سيد رضا موسوي |
مربي |
71 تا 73 |
5 |
دكتر مهدي صانعي |
استاد |
73 تا 76 |
6 |
عبدالكريم عبدالهي نژاد |
استاديار |
76 تا 76 |
7 |
كاظم مدير شانه چي |
استاد |
76 تا 78 |
8 |
دكتر محمد تقي قبولي درافشان |
استاديار |
78 تا 80 |
9 |
دكتر محمد صادق علمي |
استاديار |
80 تا 83 |
10 |
دكتر محمد تقي قبولي درافشان |
استاديار |
83 تا 87 |
11 |
دكتر محمد تقي فخلعي |
استاد |
87 تاكنون |
جدول شماره (5) عناوين دروس عمومي
رديف |
عنوان درس |
تعداد واحد |
وضعيت پيشنياز |
|
مهارت های زندگی دانشجویی |
2 |
|
1 |
تعليم و تربيت اسلامي |
2 |
- |
2 |
تربيت بدني(1) |
1 |
- |
3 |
ورزش 1 |
1 |
تربيت بدني(1) |
4 |
فارسي عمومي |
3 |
- |
5 |
زبان انگليسي عمومي |
3 |
- |
6 |
دانش خانواده و جمعیت |
2 |
- |
جدول شماره (6) عناوين دروس پايه
رديف |
كد درس |
عنوان درس |
تعداد واحد |
وضعيت پيشنياز |
1 |
21 |
صرف(1) |
2 |
- |
2 |
22 |
صرف(2) |
2 |
صرف(1) |
3 |
23 |
نحو(1) |
4 |
صرف(1) |
4 |
24 |
نحو(2) |
4 |
نحو(1) |
5 |
25 |
نحو(3) |
4 |
نحو(2) |
6 |
26 |
قرائت و درك متون معاصر |
2 |
نحو(3) |
7 |
27 |
قرائت و درك متون مطبوعات |
2 |
نحو(3) |
8 |
28 |
مهارتهاي ترجمه |
2 |
نحو(3) |
9 |
29 |
تاريخ و سيره پيامبر اكرم |
2 |
- |
10 |
30 |
تاريخ و سيره پيشوايان معصوم |
2 |
- |
11 |
31 |
منطق(1) |
2 |
- |
12 |
32 |
منطق(2) |
2 |
منطق(1) |
13 |
33 |
كلام و عقايد اسلامي |
2 |
- |
14 |
34 |
آشنايي با فلسفه و عرفان اسلامي |
2 |
- |
15 |
35 |
آشنايي با تفسير قرآن كريم |
2 |
- |
16 |
36 |
كليات علوم حديث |
2 |
- |
17 |
37 |
اعراب قرآن و حديث |
2 |
نحو(3) |
18 |
38 |
مبادي عمومي فقه |
2 |
- |
19 |
39 |
مبادي خصوصي فقه |
2 |
مبادي عمومي فقه |
20 |
40 |
مبادي اصول |
2 |
- |
21 |
41 |
روش تحقيق و مرجع شناسي فقه و اصول |
3 |
- |
جمع واحدها |
49 |
|
جدول شماره (7) عناوين دروس تخصصي
رديف |
كد درس |
عنوان درس |
تعداد واحد |
وضعيت پيشنياز |
1 |
101 |
اصول فقه(1) |
4 |
مبادي اصول |
2 |
102 |
اصول فقه(2) |
4 |
اصول فقه(1) |
3 |
103 |
اصول فقه(3) |
4 |
اصول فقه(2) |
4 |
104 |
اصول فقه(4) |
4 |
اصول فقه(3) |
5 |
105 |
فقه(1) |
4 |
مبادي عمومی فقه |
6 |
106 |
فقه(2) |
4 |
فقه(1) |
7 |
107 |
فقه(3) |
4 |
فقه(2) |
8 |
108 |
فقه(4) |
4 |
فقه(3) |
9 |
109 |
آيات الاحكام(1) |
2 |
- |
10 |
110 |
آيات الاحكام(2) |
2 |
آيات الاحكام(1) |
11 |
111 |
فقه تطبيقي |
2 |
مبادي عمومی فقه |
12 |
112 |
فقه مسائل خلافی فریقین |
2 |
- |
13 |
113 |
قواعد فقه مدنی |
2 |
مبادي عمومی فقه |
14 |
114 |
قواعد فقه جزایی |
2 |
- |
15 |
115 |
تاريخ فقه و اجتهاد در مذاهب اهل سنت |
2 |
- |
16 |
116 |
تاريخ فقه و اجتهاد در مكتب تشيع |
2 |
- |
17 |
117 |
مباني استنباط احكام مستحدثه |
2 |
- |
18 |
118 |
كليات علم حقوق |
2 |
- |
19 |
119 |
مباحثي از حقوق مدني(قواعد عمومي قراردادها) |
2 |
- |
20 |
120 |
حقوق خانواده(1) |
2 |
- |
21 |
121 |
حقوق خانواده(2) |
2 |
حقوق خانواده(1) |
22 |
122 |
حقوق جزاي عمومي اسلام |
2 |
- |
23 |
123 |
حقوق جزاي اختصاصي اسلام |
4 |
حقوق جزاي عمومي اسلام |
24 |
124 |
آيين دادرسي مدني |
2 |
- |
25 |
125 |
آيين دادرسي كيفري |
2 |
- |
26 |
126 |
زبان تخصصي(1) |
2 |
- |
27 |
127 |
زبان تخصصي(2) |
2 |
زبان تخصصي(1) |
جمع واحدها |
72 |
|
جدول شماره (8) عناوين دروس اختياري
رديف |
كد درس |
عنوان درس |
تعداد واحد |
وضعيت پيشنياز |
1 |
201 |
آشنايي با اديان بزرگ |
2 |
- |
2 |
202 |
مباني جامعه شناسي |
2 |
- |
3 |
203 |
كليات علوم قرآني |
2 |
- |
4 |
204 |
حقوق اساسي |
2 |
- |
5 |
205 |
حقوق بين الملل اسلام |
2 |
- |
6 |
206 |
حقوق تجارت |
2 |
- |
توضيح: براي تأمين سقف واحد هاي درسي(137واحد) دانشجويان رشته فقه ملزم ميباشند 4 واحد درسي از ميان جدول فوق، به اختيار خود انتخاب كنند.
جدول آرایش درسی دوره دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی ( ویژه ورودی های 1395)
نیمسال اول |
||||||||||||
شماره درس |
نام درس |
واحد |
پيش نياز |
امتحان |
|
|||||||
روز |
ساعت |
|||||||||||
61113062 |
اصول 1 |
2 |
- |
1 |
10 |
|
||||||
61113017 |
فقه 1 |
2 |
- |
8 |
10 |
|
||||||
61113028 |
فقه 2 |
2 |
- |
12 |
8 |
|
||||||
61113070 |
اصول 2 |
2 |
- |
5 |
10 |
|
||||||
جمع واحد |
|
8 |
|
|
|
|
||||||
نیمسال دوم |
||||||||||||
61113084 |
اصول 3 |
2 |
- |
1 |
10 |
|
||||||
61113039 |
فقه 3 |
2 |
- |
7 |
10 |
|
||||||
61113119 |
قواعد فقه |
2 |
- |
12 |
10 |
|
||||||
61113040 |
فقه 4 |
2 |
- |
10 |
10 |
|
||||||
61113095 |
اصول 4 |
2 |
- |
4 |
10 |
|
||||||
جمع واحد |
|
10 |
|
|
|
|
||||||
نیمسال سوم |
||||||||||||
61112003 |
رساله |
18 |
|
|
|
|
||||||
تذکر:انتخاب واحدپایان نامه ازنیمسال سوم تازمان دفاع درهمه ترم هاضروری است. |