حبیب غفوریان, [08.06.23 10:03]
هشتاد و سومین پیش‌نشست کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ در دانشکده الهیات برگزار شد.
در ابتدای جلسه، دبیر علمی این پیش‌نشست حجت‌الاسلام و المسلمین حسن نقی‌زاده ضمن بیان مهمترین هدف برگزاری این کنگره در معرفی ابعاد وجودی شخصیت قرآنی مقام معظم رهبری، محورهای فراخوان کنگره، میزان استقبال و مشارکت محققان و اهل قلم و برگزاری ۸۲ پیش‌نشست و بیش از ۴۰ کارگاه، به برخی ابعاد شخصیت قرآنی مقام معظم رهبری اشاره نمود، از جمله:
- تلاش همه جانبه ایشان در راه اعتلای تفسیر، تدبر، قرائت، تحلیل، انس و عمل به قرآن
- به صحنه آوردن قرآن با استفاده از شیوه‌های مختلف
- ارائه الگوهای جدید در تفسیر قرآن
- ورود قرآن در عرصه‌های اعتقادی مثل کلاس‌های کلامی که ایشان برگزار می‌کردند
- ورود به مباحث قرآنی و تفسیر با داشتن طرح و ساختار و با تکیه بر مبانی انقلاب و حکومت اسلامی
- نگاه جامع‌گرایانه ایشان به قرآن(اخلاق، حکومت، سیاست و...)
- تفسیر قرآن با نگاه به شبهات دینی مستشرقان

در ادامه این نشست استاد سیدمرتضی سادات‌فاطمی از قاریان بین‌المللی و چهره‌های ماندگار قرآنی و دارنده نشان درجه یک فرهنگ و هنر در سال ۱۳۹۰، با ذکر خاطراتی از مقام معظم رهبری و علاقه ایشان به قرآن کریم، گفت متأسفانه شخصیت قرآنی ایشان آنچنان که باید به مردم معرفی نشده است.

سپس حجت‌الاسلام و المسلمین استاد علی‌اکبر نوایی مدرس حوزه و دانشگاه و جزو شاگردان مقام معظم رهبری، نویسنده بیش از ۳۰۰ مقاله و کتاب‌های متعددی همچون نظریه دولت دینی، بحران معرفت دینی، استراتژی سیاسی امامان شیعه، فقه و اجتهاد حکومتی و... به عنوان سخنران اصلی نشست مطالبی را با موضوع رویکردهای قرآنی و تفسیری مقام معظم رهبری ایراد نمود.

وی گفت: قرآن مجید به عنوان منبع و مرجع در احکام و آموزه‌های الهی است که این مرجعیت تامه در همه آفاق فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و کلیت نظام‌های بشری معیار رشد و حرکت سازنده است.
قرآن میخواهد زندگی متناسب با وجود انسان را مستقر کند. فلسفه وجودی قرآن همین است که یک زندگی متناسب با تراز وجودی انسان که متناسب با فطرت است ایجاد نماید. استفاده از این کتاب مقدس استنباط، استخراج، اکتشاف و تبیین مفاهیم بلند آن بوسیله یک امر حاصل می شود و آن استنطاق است. این رویکرد نیازمند یک شناخت عمیق، روشی نظام‌مند، بکار بردن اصول و معیارها و قواعدی پاسخگو و راهبردی است که بتواند از سیاق آیات، از همنشینی آیات با یکدیگر، استعارات، تشبیهات و استعارات قرآن بهره ببرد. تمام این توانایی‌ها و استفاده از این علوم در شخصیت مقام معظم رهبری متبلور است.
تفسیر قرآن ایشان به سبک معمول نبوده و خارج از سنت معمول و رایج، مشی تفسیری خودشان را آغاز کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود برخی ویژگی‌های تفسیری مقام معظم رهبری را رویکرد اجتهادی، رویکرد فقاهتی، مبتنی بر استدلال‌های صحیح عقلی و منطبق با واقعیت‌های تاریخی و زمانه دانست و گفت به عبارت دیگر تطبیق متن کتاب الهی و حدیث ناظر بر کتاب الهی با واقعیات زمانه بوسیله اجتهادی روزآمد و پاسخگو از ویژگی‌های منحصر بفرد رویکرد تفسیری ایشان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین نوایی در انتها ساختار تفسیری مقام معظم رهبری را شامل سه مرحله دانست و بیان نمود:
مرحله اول «آغاز» که مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است. ایشان برای تفسیر و بیان آیات قرآن کریم برای مردم و آشنا شدن مردم با مبانی حکومت اسلامی، از هر فرصتی استفاده می‌کردند.
مرحله دوم «اقدام و ساختن»
تأسیس و شاکله‌بندی حکومت و نظام اسلامی در پرتوی وجود الهی حضرت امام خمینی
مرحله سوم «تحقق و تمدن‌سازی حکومت اسلامی» که امیدواریم جامعه اسلامی ما به سمت این مسیر متعالی حرکت نماید.

لازم به ذکر است کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای (دام‌ظله) در آبان 1402 با همکاری مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث (جامعه المصطفی العالمیه) و مرکز حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دام‌ظله) برگزار می‌گردد.

? سایت کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای (دام‌ظله) ?
http://hamayesh.miu.ac.ir/khamenei/fa/

? کانال کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای (دام‌ظله) ?
https://eitaa.com/khamenei_qorani

حبیب غفوریان, [08.06.23 10:05]
پیش‌نشست کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای برگزار شد.

111

11

1

تقویم آموزشی

forms

آيين‎نامه‌ها، فرم‎ها و سرفصل درس‎ها

Magaz

نشریات علمی پژوهشی

manabe

شرايط و منابع آزمون دكتري