طبق روال برگزاري دوماهانه سخنراني‌هاي علمي بين‌المللي دفتر امور بين‌الملل دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه فردوسي مشهد، سخنراني علمي با عنوان “فلسفه اسلامي در فضاي آكادميك آمريكا”، روز چهارشنبه  29 آذر 1402، ساعت 18 به وقت ايران، در محيط ادوبي كانكت برگزار شد.  اين نشست با سخنراني دكتر سيدحسن اخلاق (استاد علوم اسلامي دانشگاه جورج واشنگتن آمريكا) و با هماهنگي دكتر امير راستين طرقي (دبير علمي نشست و عضو هيئت علمي گروه فلسفه و حكمت اسلامي) به زبان فارسي برگزار‌شد.

آقاي دكتر اخلاق با اشاره به اينكه روح حاكم بر فضاي دانشگاهي امريكا، فلسفه پراگماتيستي است، فلسفه اي را در اين فضا موفق ارزيابي كردند كه بتواند برون‌دادهاي كاربردي داشته باشد. به بيان استاد دانشگاه جورج واشنگتن، پيوند فلسفه اسلامي با سير تاريخي سنت عقلاني بشر كه سبب شده فهم آن براي درك قطعات پيشين و پسين فلسفه غرب ضروري باشد، بخشي از دليل اهميت دادن به آموزش و پژوهش در خصوص اين فلسفه در غرب و امريكا است. از منظر ايشان، با شكسته شدن ذهنيت تماميت خواه و دگرستيز عقل مدرن، و ظهور عقلانيت پسامدرن و حاكميت نگاه انتقادي، زمينه براي عرض اندام فلسفه‌ها  و انديشه‌هاي ديگر از جمله فلسفه اسلامي كه تاكنون مغفول مانده بودند، فراهم شده است.

دكتر اخلاق در ادامه به برخي از ظرفيتهاي كاربردي شدن در فلسفه اسلامي اشاره كردند و به جز فلسفه هاي مضافي كه مي‌تواند از فلسفه اسلامي نشأت بگيرد، از برخي مسائل و تمايلات پژوهشي كاربردي و بينارشته اي نام بردند؛ از جمله پيوند ميان فلسفه اسلامي با هوش مصنوعي، فضاي مجازي، نقش و اهميت بدن، حقوق حيوانات، محيط زيست، مسائل مالي و بانكداري و... . همچنين ايشان با اشاره به تنوع برنامه درسي فلسفه اسلامي در دانشگاه هاي امريكا-  از برنامه هاي متن محور تا برنامه هاي مسأله محور- انگيزه اكثر دانشجويان كارشناسي از آموختن فلسفه را كسب ذهنيت فلسفي براي آمادگي جهت ورود به فضاي كسب و كار معرفي كردند. ايشان بيان داشتند اساساً در برخي رشته ها مانند پزشكي و حقوق، اخذ مدرك كارشناسي فلسفه امري بايسته است.

در انتهاي جلسه جناب آقاي دكتر اقدسي، مسئول توسعه همكاري‌هاي بين‌المللي دانشكده الهيات از آقاي دكتر اخلاق و آقاي دكتر راستين براي ارائه و تنظيم نشست و از ميهمانان گرامي تشكر كردند.

 

نشست علمی بین المللی فلسفه اسلامی در فضای آکادمیک آمریکا

1

تقویم آموزشی

forms

آيين‎نامه‌ها، فرم‎ها و سرفصل درس‎ها

Magaz

نشریات علمی پژوهشی

manabe

شرايط و منابع آزمون دكتري