1. اطلاعیه‎های آموزشی
  2. اطلاعیه‎های پژوهشی
  3. اطلاعیه‎های امور بين الملل
  4. جلسات دفاع

چشم‌انداز :

هسته پایداری انقلاب اسلامی، از هسته های تخصصی در تولید علم بومی و نظریه پردازی پیرامون مبانی انقلاب اسلامی و ارتقای کارآمدی آن است.

ماموريت :

هسته پایداری انقلاب اسلامی به عنوان یک هسته علمی با برخورداری از اساتید متخصص انقلاب اسلامی، می کوشد با التزام به مبانی، اصول و آرمان های انقلاب اسلامی و اندیشه امامین انقلاب اسلامی، چالش های تئوریکی و راهکار های عملیاتی در راستای آشنایی هر چه بیشتر نسل جوان خصوصا دانشجویان با ابعاد مختلف انقلاب اسلامی را فراهم و زمینه های تداوم و تحقق اهداف والای آن را محقق سازد.

اهداف :

شناخت و تبیین علمی مبانی و آرمان های  انقلاب اسلامی

آشنایی علمی و کاربردی نسل جوان با ابعاد مختلف انقلاب اسلامی و نظرات امامین انقلاب

ترویج دستاوردهای انقلاب اسلامی با استفاده از شیوه های جدید، جذاب و کارآمد

ارائه راهکارهای مفید و کارآمد در راستای نحقق اهداف انقلاب اسلامی

مساله یابی مهمترین آسیب ها و چالش های مربوط به انقلاب اسلامی و آسیب زدایی آن
پاسخگویی به سوالات و شبهات مربوطه

ارتباط با سند راهبردی:

سند چشم انداز 1404- بیانیه گام دوم انقلاب- سند راهبردی دانشگاه فردوسی

* در ارتباط با با سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران در افق ۱۴۰۴:

1. در راستاي تبیين صحيح مولفه ها/مفاهيم سند چشم انداز و چگونگي تحقق اهداف مختلف آن با " هويت اسلامي و انقلابي، الهام‌بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بين‌الملل" و" متكي بر اصول اخلاقي و ارزش‌هاي اسلامي، ملي و انقلابي، با تأكيد بر مردم‌سالاري ديني، عدالت اجتماعي، آزادي‌هاي مشروع، حفظ كرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مندي از امنيت اجتماعي و قضايي" و " با تحكيم الگوي مردم‌سالاري ديني، توسعه‌ي كارآمد، جامعه‌ي اخلاقي، نوانديشي و پويايي فكري و اجتماعي، تأثيرگذار بر همگرايي اسلامي و منطقه‌اي بر اساس تعاليم اسلامي و انديشه‌هاي امام خميني(ره)" و..

2. آسيب شناسي چرايي تأخير و عدم تحقق كامل اهداف اين سند.

* در ارتباط با بيانيه گام دوم انقلاب:

1. تبيين علمي مراحل و دستاوردهاي انقلاب، اهداف و محورهاي بيانيه

2. ايجاد احساس مسئوليّت بيشتر در راستاي جهاد علمي(توصيه يك)

3. گسترش اميد و نگاه خوش‌بينانه به آينده با تبيين دستاوردهاي انقلاب اسلامي  مذكور در بيانيه

4. كمك به درك بهتر و ايجاد انگيزه در جهت تحقق همه جانبه توصيه هاي هفت گانه رهبري.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. برنامه تفصيلی هسته پژوهشي:

برنامه‌ سال اول :

شرح برنامه :

الف - شناخت و تبیین علمی مبانی و آرمان های  انقلاب اسلامی

ب - آشنایی علمی و کاربردی نسل جوان با ابعاد مختلف انقلاب اسلامی و نظرات امامین انقلاب

نحوه تامين نيروی انسانی برنامه :

ارتباط با دانشجویان کارشناسی و ارشد و دکتری دانشگاه فردوسی مشهد و خارج از آن

نحوه تامین امکانات و تجهيزات مورد نیاز برنامه :

تهیه منابع کتابخانه ای و الکترونیکی، استفاده از ظرفیت پژوهشکده ها و موسسات مرتبط

برآورد هزينه های اجرای برنامه :

نحوه تامين اعتبارات  (جذب اعتبارات از خارج از دانشگاه) :

نحوه تامين اعتبارات  (جذب اعتبارات از خارج از دانشگاه)

دستاوردهای برنامه:

تهیه محتوای رسانه ای و حضور به عنوان کارشناس در برنامه های مناسبتی صدا و سیما ، تألیف کتاب و مقالات

 شرح برنامه :

1. برگزاری جلسات هم اندیشی و هم افزایی با اعضای هسته، اساتید و دانشجویان، موضوع یابی و مساله شناسی

2. بررسی و تحلیل موضوعات و مسائل در کارگروه های تخصصی
3. پاسخگویی به مسائل و شبهات مربوطه
4. آموزش دانشجویان و بصیرت افزایی

5. ارائه محتوای فرهنگی- سیاسی به جشنواره ها، برنامه های مناسبتی و همایش ها
6. هدایت و همکاری با دانشجویان در تأسیس انجمن های علمی

7. تأمین محتوای نشریات مرتبط دانشجویی و...

 نحوه تامين نيروی انسانی برنامه :

ارتباط با اساتید، دانشجویان کارشناسی و ارشد و دکتری دانشگاه فردوسی مشهد و خارج از آن

نحوه تامین امکانات و تجهيزات مورد نیاز برنامه :

تهیه منابع کتابخانه ای و الکترونیکی، استفاده از دانشکده و معاونت های دانشگاه، ظرفیت پژوهشکده ها و موسسات مرتبط خارج از دانشگاه

برآورد هزينه های اجرای برنامه :

نحوه تامين اعتبارات  (جذب اعتبارات از خارج از دانشگاه):

ارتباط و رایزنی با مراکز فرهنگی شهر مشهد و کشور(استانداری، شهرداری، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، پژوهشکده صدا و سیما ، بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(قدس سره)، مرکز حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای(مدظله العالی)، مرکز حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ،  بنیاد شهید  و امور ایثار گران ، مرکز عالی مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه تهران. ، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، موسسه آمزشی و پژوهشی امام خمینی، مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ،مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری ، مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاور میانه و پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... )

دستاوردهای برنامه :

تهیه محتوای رسانه ای و حضور به عنوان کارشناس در برنامه های مناسبتی دانشگاه و صدا و سیما ، ارائه کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی، تألیف کتاب و مقالات

 مشخصات اعضای هسته:

رديف نام و نام خانوادگي سمت در هسته** مرتبه علمي رشته تخصصي*** گرايش تخصصي دانشكده/ پژوهشكده
1 محمدرضا جواهری پژوهشگر شاخص دانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی و انقلاب اسلامی تاریخ سیاسی معاصر و انقلاب اسلامی ایران الهیات
2 سید مرتضی نوعی باغبان عضو استادیار علوم سیاسی جامعه شناسی سیاسی الهیات
3 علیرضا محمدی عضو استادیار مدرسی معارف اسلامی انقلاب اسلامی الهیات
4 محمدرضا آرام عضو استادیار علوم سیاسی اندیشه سیاسی در اسلام حقوق و علوم سیاسی
5 مجید دشتگرد عضو استادیار علوم سیاسی روابط بین الملل حقوق و علوم سیاسی

 

 

معرفی آموزش های عالي آزاد و گروه آموزش های عالي آزاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد .

شناسه  

آموزش عالي آزاد، آموزشي غير رسمي و بالاتر از سطح متوسطه است که در قالب آموزش های تخصصی و کاربردی کوتاه مدت و ميان مدت اجرا می شود.

رسالت آموزش‌هاي عالي آزاد، برنامه ريزي درسي و اجراي دوره هايي است که مورد نياز بخش هاي گوناگون جامعه نظير سازمان ها، نهادها و صنايع اعم از دولتي و خصوصي و همچنين آموزش هاي مورد نياز کليه شهروندان و آحاد جامعه است. به عبارت ديگر  عرصه آموزش های عالی آزاد، تنها عرصه اي از کسب آموزش هاي عالي در کشور است که نه تنها به دور از موانعي نظير کنکور دسترسي همگان را به کسب علوم و دانش دانشگاهي سهل و آسان مي نمايد بلکه بدون تقيد به سرفصل هاي مصوب دروس دانشگاهي، مي تواند سرفصلهايي متناسب با نياز مخاطبان را به عنوان آموزش عالي دانشگاهي براي آنان تنظيم و ارائه نمايد.

اهداف

آموزش های عالي آزاد به منظور تامين اهداف زير برگزار مي‌شود:

- کمک به ارتقای سطح دانش و فرهنگ جامعه،

- ايجاد زمينه مناسب برای افزايش دسترسی به آموزش عالی،

- تعميم و توسعه آموزش عالی کاربردی و تخصصی،

- کاهش تقاضای اجتماعی برای ورود به آموزش عالی رسمی،

- ارايه آموزش های مداوم برای دانش آموختگان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی.

ویژگی ها  

ويژگي های منحصر به فرد آموزش عالی آزاد در کشور عبارتند از:

   -  وجود زيرساخت های مناسب قانونی در وزارت علوم، تحقيقات و فناوری به منظور گسترش اين گونه آموزش ها،

   -  عدم الزام به شرکت در آزمون ورودی برای داوطلبان،

   -  انعطاف پذيری سرفصل و عناوين آموزش ها،

   -  امکان ارايه مباحث کاربردی و آزمايشگاهی متناسب با نيازهای متغير و به روز جامعه،

   -  امکان ارايه آموزش های تکميلی دانشگاهی در قالب دوره های با مدت زمانی متفاوت مانند دوره های ميان مدت، دوره های کوتاه مدت، سمينارها و کارگاه های آموزشی،

   - امکان بهره گيری از نيروهای خبره و مستعد خارج از بدنه علمی دانشگاه و دارای صلاحيت تدريس در عرصه آموزش عالی آزاد

   -  امکان پياده سازی دوره های آموزشی مشابه نمونه های خارجی و يا بر اساس استانداردهای بين المللی.

شیوه های اجراء

آموزش‌هاي عالي آزاد به سه شيوه مي تواند برگزار گردد:

   -  سمينار (ارايه مختصر و گذرای يک يا چند موضوع تخصصی در يک زمينه مرتبط علمی به منظور آشنايی مخاطبين با مباحث مربوطه. ارايه سمينار عمدتاً بدون انجام کار عملی است.)،

   -  کارگاه (ارايه فشرده و در عين حال عميق مبحثی تخصصی، با تاکيد بر انجام بحث و تبادل نظر در زمينه مطروحه به منظور يادگيری مخاطبين نسبت به موضوع ارايه شده. ارايه کارگاه عمدتاً همراه با انجام کار عملی است.)،

   -  دوره (ارايه مبسوط يک يا چند درس در يک زمينه علمی مشخص. ارايه دوره می تواند همراه يا بدون انجام کار عملی باشد.)؛ دوره خود به سه دسته زير تقسيم مي شود:

          -      کوتاه مدت (کمتر از 50 ساعت)،

          -      ميان مدت (بين 50 تا 200 ساعت)،

          -      بلند مدت (بيش از 200 ساعت).

معرفی گروه آموزش های عالي آزاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد .

این گروه ذیل کالج دانشگاه فردوسی مشهد  با توجه به خدمات آموزشی تخصصی مربوطه فعالیت میکند.  

اهداف کلی: تبدیل نتایج و یافته های تجربی به گفتمان های فلسفی و ایجاد مسائل جدید برای فلسفه

  • خارج کردن فلسفه با تقریر تجردگرایانه از انزوای علمی و زمینه سازی برای مشارکت رویکردهای تجرد گرایانه ای که علم امکان مطرح شدن آن را در گفتگوهای روز جهان علم فراهم می آورد.
  • توسعه تفکرعقلانی و فلسفی در متخصصان شاخه های گوناگون علم
  • باز کردن افق های دید جدید برای متخصصین در هر علم
  • معنا دادن به نتایج اکتشافات علمی و قرار دادن آن در مسیر فهم جهان
  • آگاهی از دستاوردهای علمی سایر رشته ها که به نوعی در ارتباط با رشته هر متخصص می باشد
  • معرفی تقریرهای فلسفی که توانایی ارائه تبیین های فلسفی بر اکتشافات علمی را بدون تعارض با مسلمات دانش تجربی دارند.
  • فراهم کردن زمینه برای تحقیقات مشترک اساتید با یکدیگر و بستر سازی برای تالیفات محققانه شامل مقالات و کتب میان رشته ای
  • بستر سازی برای ایجاد رشته های جدیدی در دانشکده الهیات

 

ردیف نام و نام خانوادگي سمت در هسته مرتبه علمي رشته تخصصي گرايش تخصصي دانشكده/ پژوهشكده
1 علی مقیمی پژوهشگر شاخص استاد زیست شناسی   علوم- دانشگاه فردوسی مشهد
2 کورش جاویدان   استاد فیزیک   علوم- دانشگاه فردوسی مشهد
3 مجید صابری فتحی   دانشیار فیزیک فیزیک نظری علوم- دانشگاه فردوسی مشهد
4 عباس جوارشکیان   دانشیار فلسفه و کلام اسلامی

حکمت متعالیه

الهیات و معارف اسلامی- دانشگاه فردوسی مشهد
5 علیرضاکهنسال   دانشیار فلسفه   الهیات و معارف اسلامی- دانشگاه فردوسی مشهد
6 جهانگیر مسعودی   استاد فلسفه   الهیات و معارف اسلامی- دانشگاه فردوسی مشهد
7 سید حسین سید موسوی   دانشیار فلسفه/ معارف   الهیات و معارف اسلامی- دانشگاه فردوسی مشهد
8 محمدرضا اکبرزاده توتونچی   استاد مهندسی   مهندسی
9 ایمان الله بیگدلی   استاد روان شناسی   روان شناسی
10 علی غنایی چمن آباد   دانشیار روان شناسی   روان شناسی
11 محمد فروغی     فلسفه/ مهندسی   الهیات و معارف اسلامی- دانشگاه فردوسی مشهد
12 فهیمه شریعتی   استادیار فلسفه/معارف   الهیات و معارف اسلامی- دانشگاه فردوسی مشهد

علوم شناختی که در اواخر قرن بیستم نضج یافت در پی دریافت این حقیقت شکل گرفت که علوم مختلفی همگی درباره یک مسئله گفتگو می کنند. روان شناسی، علوم اعصاب، هوش مصنوعی، فلسفه ذهن، زبان شناسی و انسان‌شناسی همه به دنبال دریافت حقایقی درباره ذهن و شناخت هستند. فناوری حاصل از تعامل رشته های مختلف علوم شناختی زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده است. دانشمندان موفقیت های قابل توجهی در ابداع فناوری های مرتبط با ذهن، مغز و هوش و شناخت به دست آورده اند و در مسیر دستیابی به اهداف بزرگتر نیز قرار دارند. ازجمله این موفقیت‌ها می توان به مواردی مانند طراحی سیستم‎ها و ماشین‌های هوشمند، ابداع ابزار و تکنیک های خوانش مغز، طراحی روش هایی برای تاثیر گذاری بر ذهن و مغز اشاره کرد، اما این تنها بخشی از دستاوردهای علوم شناختی است. مسائل فلسفی بسیاری را میتوان از خلال علوم شناختی استخراج کرد. بسیاری از سوال های معرفت شناختی ، هستی شناختی‌ای که سالیان طولانی در حوزه هایی مانند فلسفه، اخلاق و سایر حوزه های علوم انسانی مطرح بوده‌اند، با چهره ای جدید در علوم شناختی احیا شده اند. سوال هایی مانند نسب ذهن و بدن، ماهیت اخلاق و قضاوت اخلاقی، چگونگی اکتساب دانش، نحوه ادراک زیبایی، ماهیت اراده آزاد، عشق و ... .

از سویی دیگر و در شاخه ای دیگر از علوم، اعجاب های بشر از دستاوردهای فیزیک نوین این علم را بسوی متافیزیک و فلسفه سوق داده است بطوری که بسیاری از نظرات فلسفی  در جهان در حال حاضر از سوی فیزیکدانان مطرح شده است.

اگر با یک دیدگاه کلان همه‌ی مسائل حوزه‌های علمی را برحسب میزان اهمیتشان در کنار هم قرار دهیم، در نهایت به سه پرسش بنیادینی از این دست  خواهیم رسید که:

– جهان چگونه پدید آمده است؟

– حیات چگونه پدید آمده است؟

–  حالتهای آگاهانه چه هستند و چگونه پدید می آیند؟

     پاسخ به این پرسشها که پیش از این تنها در فلسفه یافت می شد هم اکنون در بسیاری از شاخه های علوم مورد مطالعه قرار می گیرد. پرسشهای اول و دوم، در حیطه فیزیک و زیست‌شناسی قرار دارد چگونه جهان کنونی از عدم به عرصه‌ی وجود آمده است و چگونه برخی از عناصر موجود در دنیای فیزیکی از ویژگی حیات و زنده بودن برخوردار شدند. اما پرسش از نوع سوم، پرسش علوم شناختی است. چگونه     برخی از موجودات زنده یا به تعبیری یکی از آن‌ها، از ویژگی آگاهی برخوردار می‌شود و چگونه از دنیایی سراسر فیزیکی، تجربه‌های روان شناختی حاصل می‌گردد.

با توجه به اهمیت استفاده از نتایج علوم تجربی در بررسی های عقلی فلسفی و ارزشمندی استدلال و قیاس های منطقی در خصوص جهان و انسان که بخش عظیمی از فلسفه و متون فلسفی را  تشکیل می دهد لازم است تا گفتگوها و تحقیقات میان رشته ای ساماندهی شود تا بطور مستقیم و بی واسطه توسط متخصصان در حوزه های مشترک تبادل اطلاعات صورت گیرد. شرکت فلسفه، عصب شناسی،  روان شناسی، فیزیک، زیست شناسی، هوش مصنوعی و سایر علوم در گفتگوهای دو یا چند سویه در فهم جهان و انسان بسیار موثر خواهد بود.

     سنت فلاسفه مسلمان پیشین مانند ابن سینا نیز بر همین امر استوار بوده است، آنان در علوم دیگر مانند پزشکی تبحر داشته اند یا از علوم دیگر مانند مهندسی، ریاضی، موسیقی و... آگاه بوده اند، و در جای جای مباحث فلسفی خویش از آن بهره می برده اند اما گسترده شدن علوم و شاخه شاخه شدن آن امکان بهره مندی فیلسوفان از سایر علوم را سلب کرد. این امکان با تاسیس علوم شناختی، باری دیگر فراهم شده است، بنابر این بسیار ضروری و لازم است تا از فضای فراهم آمده برای باروری فلسفه استفاده کرد. از سویی دیگر نیزبسیار ضروری است تا گفتگوهای فلسفی میان متخصصین سایر علوم جریان داده شود تا برآیندهای فکری حاصل از علوم در جهت کسب معرفت به حقیقت انسان و جهان قرار گیرد.

در حال حاضر دانشکده های گوناگون مانند جزایری منفرد وتنها در حال فعالیت با ابزار و اهداف ویژه خود هستند و گاهی در یک مسئله مشابه رویکردی متناقض با یکدیگر دارند به طوری که مواضع یکدیگر را بدون حضور متخصص دیگر به کلی رد و ابطال می کنند حال آن که این مسائل مشترک می تواند افق های دید بسیار وسیع و متفاوتی را برای متخصصین در هر علمی باز کند. لازمست تا دانشجویان فلسفه در تعریف نفس و تجرد نفس به نتایج آخرین تحقیقات زیست شناختی آگاه باشند تا مسائل جدیدی را که از این تجارب و داده های علمی به دست می آورند در بوته نقد و نظر قرار داده و زمینه گفتگوها و تعاملات فکری فلسفی را فراهم آورند.

1

تقویم آموزشی

forms

آيين‎نامه‌ها، فرم‎ها و سرفصل درس‎ها

Magaz

نشریات علمی پژوهشی

manabe

شرايط و منابع آزمون دكتري