تقویم آموزشی

 

آیین نامه ها:

  1 شیوه نامه جامع آموزشی سال تحصيلي 98-97   PDF
2 شیوه نامه جامع آموزشی دانشگا.ه. فردوسی مشهد  1401-1402   PDF

 
 فرم‎ها:

 

کارشناسی:

     1 حذف تکدرس Word Pdf
     2 بررسي پرونده تحصيلي دانشجويان کارشناسي Word Pdf
 

 

تحصیلات تکمیلی:     

1

پیشنهاده پایان نامه ارشد

Word 

2

اظهارنامه مربوط به انتشار رساله پايان نامه

Word

3

آمادگی دفاع از پیشنهاده دکتری

Word

4

مجوز دفاع پایان نامه كارشناسي ارشد

Word

PDF

5

پیشنهاده دکتری

Word

6

تقاضای ارزیابی امتحان جامع دکتری

Word

7

چاپ پایان نامه و تبدیل به کتاب

Word

8

چکیده انگلیسی

Word

9

چکیده فارسی

Word

10

شیوه نگارش پایان نامه

 

11

گزارش پیشرفت تحصیلی

Word

PDF

12 اعتبارسنجی مقاله كارشناسي ارشد Word PDF

13

انتخاب استاد راهنما

Word

 PDF

14

انتخاب موضوع

Word

PDF

15

 تقاضاي برگزاری جلسه پیش دفاع دکتري Word

PDF

17

 صورتجلسه پیشنهاده

Word PDF
18

جدول نحوه بررسي سوابق علمي و مصاحبه آزمون دكتري1396

Word  
19

درخواست انتخاب واحد ترم 3 دكتري

Word  
20

اعتبار سنجی مقاله مستخرج از رساله

Word PDF
19

نمره دهی مقاله

Word PDF
 20

مجوز دفاع رساله

Word PDF
 21

استفاده از فرصت مطالعاتی

Word PDF
22

اصالت نامه

Word PDF
23 بازبینه مچوز دفاع از پایان نامه و رساله Wrod PDF
24 راهنماي ارسال فايل صوتي تصويري جهت خاتمه طرح پژوهشي(نمونه قالب)   power pdf
25 راهنماي دوم ارسال فايل صوتي تصويري جهت خاتمه طرح پژوهشي   pdf

 

 

گروه فلسفه و حکمت اسلامی:

سرفصل دروس کارشناسی رشته فلسفه وحکمت اسلامی

سرفصل دروس کارشناسی ارشد فلسفه

سرفصل دروس کارشناسی ارشد رشته فلسفه وکلام اسلامی

سرفصل دروس کارشناسی ارشد کلام اسلامی

سرفصل دروس دکتری حکمت متعالیه

فرم انتخاب موضوع پایان نامه تحصیلات تکمیلی

فرم انتخاب استاد راهنمای دانشجویان تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد

لطفا برای اطلاعات بیشتر و فرمهای آموزشی به سایت گروه فلسفه مراجعه کنید.


گروه علوم قرآن و حدیث:

منابع جديد آزمون كارشناسي ارشد گروه علوم قرآن و  حديث

معرفی اجمالی گروه علوم قرآن و حدیث

فرم انتخاب استاد راهنما

منابع آزمون جامع دکتری علوم قرآن و حدیث

سرفصل دروس دكتري

سرفصل دروس كارشناسي ارشد  

سرفصل دروس  كارشناسي ورودي‌هاي ماقبل 95

آرايش درسي مقطع كارشناسي علوم قرآن و حديث ورودي‌هاي ما قبل 95

آرايش درسي جديد دوره كارشناسي علوم قرآن و حديث ويژه ورودي 95

آرايش درسي جديد دوره كارشناسي علوم قرآن و حديث ورودي96

 آرایش ترمی مقطع کارشناسی علوم قرآن و حدیث ورودی 97 و 98 و 99

آرايش درسي مقطع كارشناسي ارشد علوم قرآن و حديث

آرايش درسي مقطع دكتري علوم قرآن و حديث

سرفصل دروس بازنگري شده مقطع كارشناسي علوم قرآن و حديث وروديهاي 95 و بعد از آن

 

 

گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی:

فرم اظهار پیشینه رساله / پایان نامه

فرم پیشنهاده رساله/ پایان نامه - جدید

برنامه جديد كارشناسي گروه فقه ورودي 96

آرايش دروس كارشناسي

فقه در يك نگاه وبرايش 1400

آرایش دروس دوره كارشناسي ارشد گروه فقه و مباني حقوق اسلامي

آرایش دروس دوره دكتري گروه فقه و مباني حقوق اسلامي

دستورالعمل نحوه ارزيابي آزمون جامع دكتري

منابع جديد آزمون جامع دكتري گروه فقه و مباني حقوق اسلامي

سرفصل دروس دکتری گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی

 سرفصل دروس ارشد گروه فقه و مباني حقوق اسلامي


 

گروه ادیان و عرفان تطبیقی:

منابع آزمون جامع دكتري گروه اديان و عرفان تطبيقي

سرفصل دروس دوره دكتري گروه اديان و عرفان تطبيقي

​آرايش دروس دوره دكتري گروه اديان و عرفان تطيبقي

آرايش دروس دوره كارشناسي ارشد گروه اديان و عرفان تطيبقي

آرايش دروس دوره كارسناسي گروه اديان و عرفان تطيبقي

منابع آزمون كارشناسي ارشد رشته اديان و عرفان تطبيقي

سرفصل دروس دوره كارشناسي گروه اديان و عرفان تطبيقي

 

 گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی:

منابع آزمون جامع دكتري گروه تاريخ و تمدن ملل اسلامي

آرايش دروس دوره كارشناسي گروه تاريخ و تمدن ملل اسلامي

آرايش دروس دوره كارشناسي ارشد گروه تاريخ و تمدن ملل اسلامي

آرايش دروس دوره دكتري گروه تاريخ و تمدن ملل اسلامي

منابع کارشناسی ارشد

تعیین استاد راهنما      Word     PDF

 

  گروه معارف اسلامی:

 

برنامه جدید کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی

شرایط و منابع پذیرش دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی

مواد مصاحبه آزمون دکتری

آرایش دروس دکتری مدرسی معارف اسلامی (مبانی نظری اسلام، قرآن و متون)

      آرایش دروس ارشد مدرسی معارف اسلامی (مبانی نظری اسلام، قرآن و متون)

 
فقه و اصول جلد قرآن فلسفه تاریخ
 
تاریخچه
نخستین شماره این مجلّه در زمستان 1347 به همّت استاد مرحوم دکتر محمود رامیار و به مناسبت «صدمین سال درگذشت حکیم سبزواری» تحت عنوان نشریه دانشکده علوم معقول و منقول مشهد منتشر شد. تأسیس این مجلّه پس از آن بود که رامیار از اداره قوانین مجلس شورای ملّیِ آن زمان به وزارت نوبنیاد «علوم و آموزش عالی» منتقل شد و از سوی آن وزارت با حکم «معاون رئیس دانشگاه مشهد در امور اداری و مالی» به دانشگاه مشهد آمد و اندکی بعد با حفظ سمت، سرپرستی دانشکدة علوم معقول و منقول را نیز به عهده گرفت. او طی سه ـ چهار سالی که سرپرستی دانشکده را به عهده داشت، خدمات ارزشمندی به دانشکده داشت که یکی از آن خدمات تأسیس همین مجلّه است. البته نقش دیگر استادان دانشکده را هم در ترغیب او به این کار نمی‌توان نادیده گرفت. کما این که استاد محمد واعظ‌ زاده در فراهم آوردن مقاله‌های اولین شماره و نیز شماره‌های بعد زحماتی بسیار متحمّل شده‌اند. مجلّه از همـان آ‎غاز فعّالیّت از سوی فرهیختگان و دانش دوستـان با حُسن استقبال رو به رو شد. به طوری که استاد مرحوم احمد آرام پس از مطالعة نخستین شماره، ضمن نامه‌ای به رامیار نوشت: «… اما نشریه، الحق نسبت به سایر آثار چاپیِ دانشگاه مشهد مزایای فراوان دارد و این البته به همّت جناب عالی بوده است» (آرام، ص 225). همین طور استادان سید عبدالکریم امیری فیروزکوهی، سید محمد  علی روضاتی، رضا استادی تهرانی ودیگران در سالهای بعد همواره مجلّه را از نقد و نظرهای خود بهره‌مند می‌ساخته‌اند. باری، دومین شماره پس از فترتی سه ساله در بهار 1351 خورشیدی تحت عنوان نشریة دانشکدة الهیات و معارف اسلامی منتشر شد. از آن پس تا بهار 1358 به صورت فصلنامه بطور منظم تا شماره بیست و هشتم انتشار یافت.
 
سردبیر مجلّه از آغاز تا سال 1353 استاد محمد واعظ‌ زاده بود. پس از آن این مسئولیت را بر عهده استاد مرحوم غلامرضا نافلی نهادند. از مهرماه 1352 که رامیار برای تکمیل مطالعات و تحصیلات به دانشگاه ادینبرو رفت و جای خود را به دکتر علی اکبر شهابی داد، مجلّه از حیث آرایش داخلی و تنظیم مقالات با تغییری مواجه شد. بطوری که مقاله‌ها و پژوهش های هر حوزه را در کنار هم و در بخش جداگانه چاپ کردند. در این مرحله، بطور مشخّص صفحاتی از مجلّه به «شیعه شناسی» اختصاص یافت و شهابی علاوه بر ترغیب دیگران، شخصاً به نگارش و نشر مقاله‌هایی در این زمینه همّت گماشت. در سال 1358 پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییرنظام سیاسی کشور، ادامة کار مجلّه در محاق تعطیل درآمد و این تعطیلی تا سال 1373، یعنی به مدّت پانزده سال، ادامه یافت. در سال 1372 استاد فرزانه مرحوم دکتر سیدمهدی‌ صانعی که در آن سالها بر دانشکده ریاست داشت، برای از سرگیری فعّالیّت مجلّه به تلاشهایی دست زد. این تلاشها در سال 1373 به بار نشست و پس از پانزده سال تعطیلی بیست و نهمین شماره مجلّه به مدیریت استاد غلامرضا نافلی انتشار یافت.
 
پیش از انتشار شماره سی‌ام، نافلی به عارضه قلبی گرفتار آمد و چند ماه بعد بر اثر همین عارضه به جوار رحمت حق شتافت. سپس مرحوم دکتر محمود یزدی مطلق مشهور به «فاضل» مدیریت مجلّه را عهده‌دار گشت. درسال 1376 «کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور» (وابسته به وزارت علوم) به موجب رأی جلسة مورّخ 1376/3/7، مجلّه را حایز دریافت درجه علمی ـ پژوهشی شناخت. در سال 1380، همزمان با نایل آمدن استاد دکتر محمود فاضل به افتخار بازنشستگی، دانشگاه دکتر سیدکاظم طباطبایی را به سمت مدیر مسئولی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرّفی کرد. ولی وقتی پرسشنامه‌های مربوط تکمیل و همراه با مدارک لازم به اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که مجلّه شما دراین وزارت پرونده ندارد. از همین رو با ما به مثابه یک مجلّه نوبنیاد رفتار کردند. حتّی نشریه دانشکده الهیات را نام تلقّی نکرده و از ما خواستند چند نام به آنها پیشنهاد دهیم. از همین رو دانشکده ، چند نام به «اداره کل مطبوعات داخلی» پیشنهاد داد. آن اداره نیز پس از طی مراحل قانونی که بیش از یک سال به درازا کشید، سرانجام برای مجلّه دانشکده با نام مطالعات اسلامی مجوّز انتشار صادر کردند .
 
باری، در پی تلاشهای چند سال اخیر برای تخصصی کردن مجله های علمی، در سال 1387 مدیر کل محترم امور پژوهشی وزارت متبوع طی نامه شمارة 4442/3 مورخ 1387/6/6 به این مجله اجازه داده است در چهار حوزه تخصصی فعالیت و برای هر حوزه تخصّصی دو شماره در سال مجله منتشر کند. متعاقب این اجازه، از مورخ 1387/7/1 چهار عنوان تخصّصی ذیل انتشار می یابد: 1-فقه و اصول 2-علوم قرآن و حدیث 3-جستارهایی در فلسفه و کلام 4- تاریخ و فرهنگ
 


 

کتابخانه دانشکده الهيات (به نشانی: http://theo-lib.um.ac.ir ) یکی از غنی ترین و بزرگترین كتابخانهها در استانخراسان و در زمینه علوم اسلامی از جمله مهم ترین و معتبرترین کتابخانه های تخصصی در ایران میباشد که از لحاظ وجود منابع چاپی و غیرچاپی جدید و قدیمی در نوع خود بی نظیر است   . این کتابخانه در سال 1337 ه.ش در اتاقي به مساحت 6 متر مربع با 60 جلدکتاب همزمان با تاسيس دانشکده در محل سابق آن شروع به کار کرد که از سال 1350 همراه با ديگر قسمتهاي دانشکده به محل كنوني انتقال يافت. كتابخانه دانشکده الهیات هم اكنون با حدود 80000جلدكتاب فارسی و عربی، 6000 جلد کتاب لاتین بيش از 2100 نسخه خطي و نیز 2500 عنوان کتاب چاپ سنگی در مساحتي حدود 1400 متر مربع مجموعه کتابخانه به صورت قفسه باز توسط 4 نفر نيرو از ساعت 7 تا 17 و سالن های مطالعه از 7 تا 19:30 اداره میشود.

 

بخشهای مختلف کتابخانه عبارتند از:

بخش مرجع: این بخش در طبقه منهای یک کتابخانه قرار دارد . کتب مرجع( شامل کتب مرجع فارسی ، عربی و لاتین ) غیر قابل امانت بوده و فقط در داخل سالن مطالعه بخش مرجع قابل استفاده است.پایان نامه ها و مجلات مربوط به این بخش بدلیل تجمیع منابع کتابخانه ها ، به مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی منتقل شده است که متقاضیان این منابع جهت مطالعه و استفاده می توانند به این مرکز مراجعه نمایند.

 

مخزن کتابخانه، امانت و آموزش مراجعان: مخزن کتابخانه قفسه باز بوده و دارای صندلی های مطالعه یک نفره در داخل مخزن جهت استفاده محققان از این منابع می باشد . کتابهای این بخش قابل امانت بوده و طبق ضوابط و آیین نامه کتابخانه های دانشگاه فردوسی به اعضا که شامل دانشجویان ، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه است به امانت داده می شود. بخش آموزش مراجعان علی الخصوص ویژه دانشجویان جدید الورود در شروع هر ترم تحصیلی در چندین نوبت کارگاهها و دوره هایی برگزار می گردد ، تا دانشجویان جدید در مقاطع مختلف با اهداف ، برنامه ها ، خدمات و روش های دسترسی به انواع اطلاعات آشنا گردند تا در طول دوره تحصیل به سهولت به منابع موردنیاز خود دسترسی داشته باشند . در مناسبتهای ویژه مانند هفته پژوهش، کتاب و معلم نیز دوره های متناسب با نیاز مراجعان برگزار می گردد.

 


 

سفارش و خرید منابع: خرید منابع اعم از کتب چاپی ، نرم افزار و دیگر منابع به صورت متمرکز تحت نظارت کتابخانه مرکزی و توسط کارشناسان کتابخانه دانشکده الهیات صورت می گیرد . تهیه منابع به طور معمول از نمایشگاه های داخلی و یا خرید ارزی و گاه به صورت مکاتبه ای بنا به درخواست اعضای کتابخانه صورت می گیرد.

 

خدمات فنی: فهرستنوسی و ورود اطلاعات منابع جدید توسط کارشناسان محترم مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه صورت می گیرد . اما برخی خدمات فنی که در داخل کتابخانه صورت می گیرد شامل : آماده سازی کتاب (مهرزدن ، ثبت ، ورود در سیستم صدف و... )، ارسال منابع ( به طور معمول کتاب) تازه خریداری شده به کتابخانه مرکزی جهت فهرستنویسی ، ارسال کتب مخدوش جهت صحافی ، تجدید بارکدهای مخدوش و برخی خدمات که در داخل کتابخانه انجام می گیرد.

 

 نسخ خطی و چاپ سنگی: این بخش شامل2100 نسخه خطی نفیس که تصاویر اسکن شده این نسخ ( به استثنای مخرج سه از صفحات نسخ خطی )بر روی سایت http://manuscript.um.ac.ir بصورت کامل قرار دا رد . متقاضاین جهت درخواست متن کامل نسخه های خطی ، ضمن تماس با مسئول بخش نسخ خطی، فکس درخواست کتبی و انجام مراحل دریافت نسخه ، تصویر اسکن شده نسخه ، تکثیر و به آدرس متقاضی ارسال می گردد. در بخش چاپ سنگی ، کتب چاپ سنگی ، چاپ سربی، کتب کمیاب و بی نظیری نگهداری می شود که با ارائه کارت شناسایی و در محل کتابخانه قابل استفاده می باشد ( اطلاعات کتب چاپ سنگی بر روی سیستم سیمرغ کتابخانه قرار دارد)

 

بانک نرم‎افزار: این بخش بالغ بر 700 عنوان نرم افزارهای تخصصی در گرایشهای پنجگانه موجود در دانشکده الهیات را در بر می گیرد که طبق آیین نامه به اعضا امانت داده می شود

 

رایانه و جستجوی منابع: شامل دستگاههای جستجوی منابع و تمدید کتب در محل کتابخانه است . سیستم جستجوی سیمرغ امکان اتصال و نصب بر روی سیستم های شخصی را نیز دارد

 

 

سالن های مطالعه: این بخش شامل سالنهای مطالعه است که برای اعضا فراهم و تجهیز گردیده است . سالن های مجزای مطالعه خواهران ، برادران ، ویژه محققان و مطالعه در محل با امکان اتصال به اینترنت از طریق وایرلس.

 

 

 

1

تقویم آموزشی

forms

آيين‎نامه‌ها، فرم‎ها و سرفصل درس‎ها

Magaz

نشریات علمی پژوهشی

manabe

شرايط و منابع آزمون دكتري